23948sdkhjf

100 nye butikker i 2024: Her kæmper Netto og Rema 1000 om at være størst

Rema 1000 og Netto tager i denne tid "voldsomme" skridt mod at distancere konkurrenterne

Samlet set over 1000. 

Så mange Netto- og Rema 1000-butikker vil der snart kunne tælles på kortet over danske dagligvarebutikker.

Det er "et voldsomt tal", siger detailekspert Dorte Wimmer - og hun genkender tydeligt billedet om en tilspidset kamp i toppen af dagligvarehierarkiet. 

Dorte Wimmer

  • Dorte Wimmer er detailekspert med over 15 års erfaring fra branchen.
  • Hun har tidligere været ansat hos Unilever, Toms, Telia m. fl.
  • Dorte Wimmer er direktør i analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia, der bringer analyser om det danske detail- og dagligvaremarked. 

Kilde: Retail Institute Scandinavia

Der er Netto og Rema 1000 - og så alle de andre. 

- Det ser bestemt ikke ud til, at hverken Netto eller Rema 1000 har tænkt på at lægge sig i dvale - tværtimod. De sover med støvlerne på, siger hun til RetailNews. 

Og på et marked som samlet set omsætter for langt over 100 milliarder kroner årligt, er der kun meget lidt plads til fejltrin. 

Derfor er det også mærkbart at se butiksoprustningen hos de to frontløbere. Rema 1000 har annonceret 70 nye butikker i løbet af 2024, og Netto regner med at åbne 30 af slagsen

Kampen om kurven - og kunderne

- Der kommer til at være kamp om hver eneste kunde, og man kommer ikke sovende til succes på markedet i øjeblikket, konstaterer Dorte Wimmer. 

Hun er i sin funktion som direktør for Retail Institute Scandinavia én af de detaileksperter, der har dagligvarehandlen allermest ind under huden. 

Her er Danmarks største Rema-byer

  • København: 16 butikker
  • Odense: 15 butikker
  • Randers: 11 butikker
  • Aalborg: 9 butikker
  • Aarhus: 8 butikker
  • Esbjerg: 7 butikker
  • Horsens: 7 butikker
  • Kolding: 7 butikker
  • Silkeborg: 7 butikker
  • Vejle: 6 butikker
  • Herning: 6 butikker
  • Næstved: 6 butikker
  • Slagelse: 5 butikker
  • Holstebro: 5 butikker
  • Frederiksberg: 4 butikker
  • Holbæk: 4 butikker
  • Ringsted: 4 butikker
  • Risskov: 4 butikker
  • Svendborg: 4 butikker
  • Viborg: 4 butikker

Kilde: Rema 1000

Hvert år udgiver hun og analyseinstituttet "Kampen om Kurven", som er en dybdegående analyse af dagligvaremarkedet - som det tager sig ud i skrivende stund og om fem og ti år

Her har instituttet tidligere også peget på duellen mellem Rema 1000 og Netto som den mest markante tvekamp på et discountmarked, der vokser år for år. 

Her er Danmarks største Netto-byer

  • København: 70 butikker
  • Odense: 21 butikker
  • Aalborg: 10 butikker

  • Aarhus: 10 butikker

  • Frederiksberg: 8 butikker

  • Randers: 8 butikker

  • Esbjerg: 7 butikker
  • Horsens: 7 butikker
  • Kastrup: 7 butikker
  • Kongens Lyngby: 7 butikker
  • Køge: 6 butikker
  • Slagelse: 6 butikker
  • Holbæk: 5 butikker
  • Hvidovre: 5 butikker
  • Kolding: 5 butikker
  • Næstved: 5 butikker
  • Svendborg: 5 butikker
  • Viborg: 5 butikker
  • Fredericia: 4 butikker
  • Greve: 4 butikker
  • Hellerup: 4 butikker
  • Hørsholm: 4 butikker

Kilde: Netto

Og allerede om fem år bør Rema 1000 være størst, spår instituttet. 

- Lavpris og discount bliver kamppladsen fremadrettet. Det er der ingen tvivl om, og det er der, slagene skal slås - og hvor markedsandelene for koncernerne skal findes.

- At vi har så mange discountbutikker herhjemme skærper konkurrencen på hele markedet og presser også prisen for forbrugerne i sidste ende. De holder hinanden skarpe og holder hinanden til ilden. Og de følger jo hele tiden med i hinandens næste træk og vurderer løbende, om de skal gå med eller gå kontra, uddyber Dorte Wimmer. 

Af princip vil hun ikke komme nærmere ind i en analyse af den aktuelle kamp mellem Netto og Rema 1000, selvom hun erkender, at "der er sket meget i branchen" siden november, og at hun i dag "formentlig ville få et andet resultat i dag end dengang". 

- Lige nu har vi ikke noget bedre bud end vores prognose fra november. Vi begynder i august at kigge frem mod den næste prognose, og først der begynder vi for alvor at forholde os til markedsbevægelserne i mellemtiden, forklarer Dorte Wimmer. 

I mellemtiden opruster kæderne på ugentlig basis deres butiksportefølje - og i grafikken nedenfor kan du se en sammenfatning af den interne duel mellem Netto og Rema 1000. 

Heri fremgår det blandt andet, at førstnævnte sidder tungt på de fire største byer i Danmark - men også at Rema 1000 er bedre repræsenteret i nogle af de mindre storbyer på landkortet. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.834